MKB’ers laten kansen op internet liggen

Uit het artikel van de NOS van 20 april 2011:

Nederlandse consumenten hebben de weg naar het internet inmiddels gevonden, maar de bakker, slager, bloemist, kapper en andere middenstanders spelen daar minder op in dan buitenlandse collega’s. Dat blijkt uit een onderzoek van de Boston Consulting Group, een internationaal onderzoeksbureau.

Voor consumenten iets kopen kijken ze steeds vaker eerst op internet om te zien wat er te koop is, waar het te koop is en wat anderen ervan vinden. Twee op de drie Nederlanders kopen wel eens iets via internet, maar slechts één op de vijf middenstanders biedt er producten aan.

Elfde plaats
Nederlandse mkb’ers staan in het onderzoek op de elfde plaats als het gaat om betrokkenheid bij internet. De landen in de top drie zijn Zwitserland, Nieuw-Zeeland en Noorwegen.

In Nieuw-Zeeland bijvoorbeeld heeft 42 procent van de middenstanders een verkoopkanaal op internet. De meeste Nederlandse bedrijven zijn wel met een website op internet aanwezig, maar gebruiken die niet of nauwelijks.

Activiteit loont
The Boston Consulting Group concludeert ook dat het loont om actief te zijn op internet. Bedrijven zonder website zagen de omzet de afgelopen jaren licht dalen. MKB’ers met een website draaiden gemiddeld twee procent winst en bedrijven die actief waren op internet zagen de omzet drie procent stijgen.

De actieve bedrijven hebben bijvoorbeeld een verkoopkanaal, adverteren op internet, zijn actief op sociale media of geven klanten de mogelijkheid reviews achter te laten op de website.

De verwachting is dat de online activiteit van bedrijven de komende jaren zal stijgen.