Wel of niet adverteren tijdens de coronacrisis?

We hebben nu al een tijdje te maken met het coronavirus. Omdat nu alles anders is kun je je afvragen of adverteren nu nog wel zin heeft. In dit artikel zetten we de voors en tegens op een rij.

Adverteren in tijden van corona

Uiteraard, in tijden van crisis is het de natuurlijke reactie om ‘in oorlogsstand’ te komen en alle niet-noodzakelijke uitgaven terug te schroeven. Zo beperk je je uitgaven en dat voelt heel veilig zolang je niet zeker weet of je wel voldoende inkomsten hebt.

Uit een onderzoek in de Amerikaanse markt blijkt dat 81% tot 98% van de adverteerders zijn advertentie-uitgaven in 2020 aanpast door corona.

De grootste impact wordt verwacht in het tweede kwartaal van 2020, maar er worden ook al advertentiecampagnes teruggeschroefd voor de rest van het jaar. Is dit nou wel zo verstandig, of kun je ook profiteren van de crisis?

Adverteren en doelstellingen

Als je gaat adverteren dan heb je daar als het goed is doelstellingen voor. Dat kunnen doelstellingen op korte termijn zijn, maar ook op lange termijn. Denk bijvoorbeeld aan de verkoop van tickets (korte termijn) en het verhogen van naamsbekendheid (lange termijn). Als het event waar je tickets voor verkoopt geannuleerd wordt door corona dan snap ik heel goed dat je stopt met adverteren. Maar als je adverteert om naamsbekendheid te verhogen, zou dat in deze tijden nu niet meer mogelijk zijn? Ik betwijfel het.

Redenen om JUIST nu te adverteren

Het voelt misschien tegennatuurlijk om nu te (blijven) adverteren, maar toch zijn er ook heel veel redenen waarom je dit – als het past bij je doelstellingen – juĂ­st nu kunt doen:

Minder concurrentie, dus goedkoper adverteren

In tijden waarin adverteerders massaal minder gaan adverteren, ontstaat er ruimte om goedkoper te adverteren. Kwestie van vraag en aanbod. In Google Ads is er bijvoorbeeld minder concurrentie, en betaal je dus een lagere CPC voor een klik op je advertentie. Print media, out of home, televisie en radio zien op dit moment ook hun advertentie-inkomsten opdrogen, en juist nu kun je daardoor scherpe deals maken. Op televisie zie je op dit moment al andere adverteerders die gebruikmaken van deze kans die nu ontstaat.

Meer aandacht van je doelgroep

De meeste mensen zijn op dit moment thuis en maken meer gebruik van media dan anders – soms ook eenvoudigweg uit verveling. De extra tijd die we thuis hebben besteden we veel aan (online) media. Aan aandacht is er dus geen gebrek, en op dit moment valt je advertentie meer op dan in ‘normale’ tijden.

Bestedingen van consumenten

De overheidsmaatregelen zijn er om ervoor te zorgen dat werknemers zo min mogelijk geraakt worden door de coronacrisis. Werknemers houden zo hun baan (in de meeste gevallen) en hebben een inkomen. Dat inkomen kunnen consumenten niet meer besteden zoals ze gewend zijn: geen vakanties meer, geen etentjes en borrels, etc. Oftewel: consumenten krijgen in deze periode meer te besteden. Misschien wel aan jouw product of dienst?

Conclusie

Is het verstandig om in de coronacrisis te (blijven) adverteren? Het hangt echt af van de doelstellingen van je advertentiecampagne. Zijn dat doelstellingen die ook nu nog goed te realiseren zijn: doen, ga of blijf vooral adverteren! Op dit moment is het extra voordelig om te adverteren en je bereikt de meeste doelgroepen nu extra goed. Richt je je op de consumentenmarkt dan kun je wellicht zelfs profiteren van extra bestedingsruimte die consumenten nu hebben. Adverteer je voor doelstellingen die nu niet te realiseren zijn, dan kun je beter nog even wachten. Wat je ook doet, sterkte in deze gekke tijden!