Fietsenwinkels: 3 tips om te concurreren met webshops

Gisteren berichtte de NOS dat fietsenwinkels steeds meer de concurrentie van webshops voelen. Dit gaat ten koste van de fietsenwinkels in de straat, maar met deze 3 tips kunnen ze de concurrentie met webshops winnen!

Tip 1: zet je assortiment online

Het lijkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar ook voor de fietsenwinkel in de straat is het belangrijk om het assortiment online te zetten. Consumenten die een fiets willen kopen oriënteren zich namelijk eerst online. Dat is niet nieuw, als we kijken naar hoe vaak mensen in Google zoeken op ‘fiets kopen’ dan zien we dat dat de laatste vijf jaar al de praktijk is:

Zorg er daarom voor dat het assortiment van jouw fietsenwinkel al zichtbaar is als consumenten zich oriënteren op een nieuwe fiets. Met een Shopping-campagne in Google Ads kun je zelfs adverteren en als mensen dan zoeken op een bepaald type fiets dan wordt deze weergegeven in een advertentie met een link naar de website van jouw fietsenwinkel:

Zoekresultaten Google met vermelding fietsenwinkels
Zoekresultaten Google met vermelding fietsenwinkels

Je hoeft natuurlijk niet een volledige webshop te hebben, de website is op deze manier meer een ‘digitale etalage’ waarmee je potentiële klanten stimuleert om de winkel te bezoeken.

Tip 2: stuur service e-mails naar klanten

Consumenten shoppen in veel gevallen online vanwege de prijs, maar voor service moeten ze toch écht bij de vakman in de buurt zijn. Bied daarom voor klanten die een fiets kopen een service e-mail aan, waarmee je hen attendeert op het periodieke onderhoud van de fiets. Je houdt op die manier het contact met klanten warm, waardoor ze minder snel verleid zullen worden om in de toekomst een fiets online te kopen.

Om een goede mailinglijst aan te leggen raden we je aan om de volgende gegevens te registreren:

  • E-mailadres
  • Geslacht
  • Voornaam of voorletters
  • Achternaam (+ tussenvoegsel)
  • Merk en type fiets
  • Aankoopdatum

Diverse mailproviders bieden de mogelijkheid om daarna geautomatiseerd e-mails te versturen. Je hebt dus geen omkijken meer naar de service e-mails, en tóch houd je regelmatig contact met je klant! Wedden dat ze dan graag bij je terugkomen als ze een nieuwe fiets willen kopen?

Tip 3: zorg voor goede reviews

Een nieuwe fiets is een flinke uitgave, zeker als het om een elektrische fiets gaat. Bij dit soort aankopen zijn goede reviews belangrijk, als klant wil je immers geen kat in de zak kopen. Fietsenwinkels hebben het grote voordeel ten opzichte van webshops dat zij persoonlijke service kunnen verlenen: aankoopadvies, de fiets monteren en op maat afstellen, etcetera. Op dit soort momenten kun je als fietsenwinkel het verschil maken en hoog scoren op klanttevredenheid. Vraag daarom bij iedere aankoop of de klant een review wil schrijven (of neem dit op in de service e-mails uit tip 2 die hierboven staat). Veelgebruikte plekken voor reviews zijn Google en Facebook.

Het voordeel van reviews op Google is dat deze waarderingen direct getoond worden in de zoekresultaten en in Google Maps. Zoek je bijvoorbeeld op ‘fietsenwinkel Amsterdam’ dan krijg je de volgende resultaten te zien:

Reviews in Google Maps
Reviews in Google Maps

Zie je overigens dat de beoordelingen van de lokale fietsenwinkels hoger liggen dan die van Fietsenwinkel.nl? Als consument zou ik wel weten waar ik mijn nieuwe fiets wil kopen. 😉

Advies of hulp nodig?

Heb je na het lezen van deze tips nog vragen of wil je advies over hoe je met jouw fietsenwinkel de online concurrentie vóór kunt blijven? Neem dan vrijblijvend contact op voor een kennismaking!

Neem vrijblijvend contact op